David Garneau

Métis, David Garneau est peintre, vidéaste et commissaire indépendant. Théoricien et critique d’art, il enseigne à l’Université de Regina. Il est renommé dans l’ensemble du monde de l’art autochtone contemporain. Ses écrits s’imposent comme des références ( Indigenous Art : From Appreciation to Art Criticism, Double Desire, 2014). Son ancêtre Laurent Garneau, un des fondateurs de la ville d’Edmonton, fut complice de Louis Riel et Gabriel Dumont. L’artiste met en œuvre les enjeux de l’évolution de la Nation Métis dans l’engrenage historique politique colonialiste de Kanata. Entre 2014 et 2017, il a amorcé sa percutante série de performances « Dear John; Louis David Riel » où il confronte John A. Macdonald qui a fait pendre Louis Riel en 1885. Après Akakonsah’: Fabuleux Dédoublements (2013) et son passage chez Oboro (2017) à Tiöhtià:ke (Montréal), David Garneau s’amène de manière engagée au RIAPA.

Métis, David Garneau is a painter, videographer and independent curator. As a theoretician and art critic, he teaches at the University of Regina. He is well known in the world of contemporary indigenous art. His writings are used as reference frameworks; Indigenous Art : From Appreciation to Art Criticism , Double Desire 2014. His ancestor, Laurent Garneau, one of the founders of the city of Edmonton was an associate of Louis Riel and Gabriel Dumont. The artist showcases the concerns and issues of the evolution of the Métis nation in the political and historical cycle of colonialism in Kanata. In 2014, and 2017, he launched his powerful performance series, Dear John; Louis David Riel where he stands up against John A. Macdonald who hanged Louis Riel in 1885. After Akakonsah’: Fabuleux Dédoublements (2013) and his appearance in Oboro (2017) in Tiöhtià:ke (Montreal), David Garneau embodies and carries forth his social engagement as he comes to RIAPA.